لابیرنت سیل (Labyrinth Seal) چیست - سپندار صنعت پایا گستر

لابیرنت سیل (Labyrinth Seal) چیست

18 آذر 1399

لابیرنت سیل (Labyrinth Seal)چیست ؟

لابیرنت سیل(Labyrinth Seal)  چیست؟نوعی سیل مکانیکی (Mechanical Seal) است که برای کمک به جلوگیری از نشتی، یک مسیر پر پیچ و خم ایجاد میکند.

یک نمونه از چنین نشت بندی گاهی اوقات در بیرینگهای محوری برای جلوگیری از نشت روغن روانکاری بیرینگ یافت می شود. لابیرنت سیل ها معمولا از آلیاژهای خاص آلومینیوم با مقاومت سایشی بسیار بالا و یا برنز و چدن ساخته می شوند. نوع دندانه بندی این آلیاژها از لحاظ متالوژی بسیار مهم است.
سیستمهای سیل مکانیکی نقش مهمی را در عملکرد و پایداری سیستمهای سیالاتی به خصوص توربین های گازی عهده دارند. دو عامل عملکرد سیل را بررسی می کنیم:

 

نشتی و ثبات روتور.

نشتی سیال جاری بین قطعه ثابت و چرخان، منبع اصلی اتلاف در سیستم های سیالاتی می باشد(جایی که پایداری روتور و جریان سیال نسبی پایا لازم است). زیرا این می تواند نیروی تحریک بر روی روتور را تا حد زیادی افزایش دهد.

سیستم های لابیرنت سیل تاثیر مستقیم بر روی امنیت سیستمهای سیالاتی دارند. با گسترش ادامه دار در سیستمهای سیالاتی، ترکیب کردن عکس العملهای بین روتور با سرعت بالا و سیال با فشار بالا بسیار سخت شده است.

این موقعیت پیچیده میتواند چالش مهمی برای طراحی و بهینه کردن ساختار پیشرفته سیلها باشد.

 

لابيرنت

همانگونه كه از اسم لابيرنت ها مشخص است اين نوع لابیرنت سیل ها حالت دندانه اي مي باشند و با فاصله (clearance) كمي، درحد يك دهم تا سه دهم ميليمتر از شفت يا محور چرخنده قرار دارند. حالت شكل اين دندانه ها و تعداد آنها در مقدار نشتبندي و افت فشاری که ایجاد می کنند، تاثير مي گذارد.

معمولا در يك طرف لابيرنت فشار سيال بالا و در طرف ديگر فشار سیال پايين بوده و بعضي اوقات نوع سيال دو طرف نيز متفاوت مي باشد.

زماني كه سيال پرفشار از بين فاصله كم شفت و لابيرنت عبور مي كند حالت گردابي يا پيچشي پيدا كرده و فشار آن تا حدي مي شكند و به همين ترتيب وارد مرحله بعدي لابيرنت شده و مقدار ديگري از فشار مي شكند. بسته به نظر طراح براي رسيدن به فشار خاصي تعداد اين دندانه ها و فاصله آن با شفت مشخص مي گردد.

 

برای سفارش و خرید لابیرنت سیل با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

دفتر مرکزی :65285898 021 || 65234431 021

ایمیل : Sales@sadid-davar.com || info@sadid-davar.com

سایت ما را به دوستان خود معرفی نمایید

http://sadid-davar.com